Information about composite materials (Latvian)

Dažādu materiālu sakombinēšana vienā kompozītā, lai iegūtu uzlabotas īpašības, ir kā dabā, tā arī īpaši vieglo konstrukciju būvē pašsaprotams princips.

Daudzās jomās šis no dabas noskatītais konstruēšanas veids ir revolucionāri attīstījies. Tādējādi ir pieejami augstas izturības materiāli ar mazu svaru un izcilām īpašībām. Jo īpaši aeronautikas jomā konstrukciju mazi svari dod iespēju ietaupīt enerģiju un paaugstināt lietderību.

Augstas kvalitātes kompozītmateriālu izmantošanai aeronautikā, galvenokārt, ir ekonomiskie apsvērumi. Augsto enerģijas izmaksu dēļ šajā jomā kompānijas ir gatavas maksāt 25000 eiro par katru ietaupīto kilogramu. Aviācijas nozarē šī maksa ir 250-750 eiro par kilogramu, autobūvē 0-2.5 eiro uz kilogramu (izņemot autosportu). Šķiedru kompozīts kopumā ir dārgāks, nekā parastās izejvielas (metāli), un pieprasa augstākas ražošanas tehnoloģijas.

Balstoties uz šiem faktiem, lielāko daļu autobūves neizrāda lielu interesi, kamēr aviācijā un aeronautikā šie materiāli tiek bieži pielietoti. Samazinoties cenām un zināšanām par ražošanas tehnoloģijām kļūstot pieejamākām, šķiedru kompozīti arvien lielākā skaitā jomu ir sevi pierādījuši. Šie materiāli ir gandrīz neatņemam sastāvdaļa motosportā, modeļu un sporta inventāra izgatavošanā. Dotajā brīdī arī mašīnbūvē šo materiālu pielietojums strauji pieaug.

buklets